Medicinsk fackperson:
Lösenord:

 

Har du ngon gång missat ett par dagar av semestern eller gjort ett dåligt jobb pga jetlag? En ny studie visar att proantocyanidiner som finns i druvkärneextrakt kan minska jetlag hos passagerare efter långflygning. Denna fantastiska naturens gåva finns i Doctor's Naturals Grapavin för vuxna och i Grapavita för barn.

Har du någon gång hört att rödvin är nyttigt? De aktiva ingredienserna heter proanticyanidiner. Det finns redan en stor mängd forskning som visar druvkärneextraktets hälsofördelar vid sjukdom som t ex förkylning, allergi, astma, hjärt- och kärlsjukdom, bröstcancer, mfl.

Druvkärneextrakt utvinns ur kärnor från vindruvor och är ett mycket populärt kostillskott idag. Med dess anti-inflammatoriska och immunstödjande egenskaper har den senaste studien på ämnet, publicerad i tidskriften Minerva Cardioangiologica, visat att det även hjälper mot jetlag.

Jetlag, även kallad desynchronosis, ger tillfälliga åkommor som sömnlöshet, trötthet, irritabilitet och nedsatt förmåga att koncentrera sig, ödem i kroppen och hjärnan, etc, vilket kan vara mycket belastande för kroppen.

Studien
Studien utfördes av forskare på G. D'Annunzio universitet i Pescara i Italien, på långtidsresenärer. Den bestod dels av en scanning av hjärnan och av testpersonernas egen bedömning av besvären.

Det visade sig tydligt att kosttillskottet med proantocyanidinerna minskade symtom av jetlag, inkl hjärnödem.

Konstigt? Nej, inte alls! Druvkärneextrakt är ett av de mest potenta anti-inflammatoriska ämnen som finns i naturen och motverkar även de inflammatoriska processer som jetlag orsakar.

Av de 133 studerade passagerarna hade kosttillskottsgruppen 56% färre problem, inklusive ödem i benen vilket kan vara en livshotande åkomma då risk för blodpropp ökar. Dessutom varade problemen endast hälften av tiden i behandlingsgruppen.
"Detta är den första studien av sitt slag. Nu har vi ett helt naturligt, biverkningsfritt alternativ mot jetlag", menar Dr Belcaro, en av chefsforskarna.
Idag riskerar flygresenärer som har risk för blodpropp att få antikoagulerande läkemedel som Waran, vilket ni säkert redan vet är förknippat med ofta livshotande biverkningar.

Dessa mycket lovande resultat uppmättes efter enbart 7 dagars intag av kostillskottet, med början 2 dagar före flygningen. Vår kliniska erfarenhet visar att resultatet blir även bättre om man kombinerar med andra kosttillskott samt tar dem kontinuerligt.

Källa: G. Belcaro & al. "Jet-lag: Prevention with PYCNOGENOL. Preliminary report: Evaluation in healthy individuals and in hypertensive patients". Cacchio Minerva Cardioangiologica October 2008, Volume 56, Suppl. 1, no.5, 1-7.