Medicinsk fackperson:
Lösenord:

 

Om du vill behålla ett normalt blodtryck bör du överväga att ta extra vitamin C. I en vetenskaplig studie, den första i sitt slag, fann forskarna att tillskott av vitamin C kunde sänka blodtrycket hos unga och friska försökspersoner. I ljuset av denna studie tror forskarna att man med C-vitamin kan förhindra högt blodtryck senare i livet och därmed tillkommande sjukdomar.

Varför är det så viktigt att hålla blodtrycket på en normal nivå?
Ett annat namn för högt blodtryck är "the silent killer”, den tyste mördaren, eftersom man inte behöver ha märkbara symtom vid förhöjt blodtryck. Det enda sättet att veta vad blodtrycket ligger på är att mäta det på vårdcentralen, på vissa apoteket eller så kan man köpa en blodtrycksmätare. Om inte ett högt blodtryck sänks kan det i värsta fall leda till stroke, hjärtinfarkt, åderförkalkning eller njursvikt.

Vad man kan göra för att upprätthålla ett normalt blodtryck?
För ca 80% av de som utvecklar högt blodtryck är orsaken fortfarande okänd. Däremot är det väl känt att en vanlig hälsosam livsstil där man äter mer frukt och grönsaker, minskar stress, slutar röka, förlorar vikt för överviktiga, minskar kaffe- och alkoholintag samt motionerar regelbundet, hjälper till att upprätthålla ett normalt blodtryck. Den nya studien visar nu att man dessutom har större chans att upprätthålla ett normalt blodtryck om man tar tillskott av vitamin C.

Enbart dagligt tillskott av C-vitamin var enligt studien tillräckligt för att sänka både systoliskt och diastoliskt tryck hos patienter med 4,1 mmHg respektive 4,0 mmHg. Denna vetenskapliga studie är mycket lovande eftersom det inte bara visar att vitamin C kan normalisera blodtrycket hos unga människor, men mycket tyder på att detta även gäller äldre och därmed minskar deras risk för följdsjukdomar, vilket främst uppträder efter 40 år. Forskarna fann att det räckte med C-vitamin för att reglera blodtrycket, på friska och unga, men tillstår att även andra naturliga tillskott bör bidra på samma sätt.

Referens:
Block, G. & all. “Vitamin C in plasma is inversely related to blood pressure and change in blood pressure during the previous year in young Black and White women.” Nutrition Journal. December 2008.

 

Dr. Bo Møgelvangs kommentar:

Förhöjt blodtryck (hypertension) och dess konsekvenser som stroke är idag den tredje vanligaste dödsorsaken död. Eftersom konventionella hypertensionsmediciner ofta har otrevliga biverkningar och måste tas hela livet, är resultatet från denna studie från University of California, i Berkeley, mycket lovande. I studien undersökte forskarna endast ett kosttillskott, som sig bör i forskning. Andra vetenskapliga studier har dock visat att andra naturliga och biverkningsfria tillskott kan ha en positiv effekt på hypertension. Dessa är bland andra Omega-3, vitaminer och mineraler och coenzym Q10 i tillräcklig mängd, samt vissa meditationstekniker.