Tack vare den enorma mängd ny forskning om betydelsen av att få tillräckligt med D-vitamin, börjar vi förstå hur oerhört viktig denna vitamin är. Vi har länge känt till att rätt mängd vitamin D är en förutsättning för friska ben, men nu visar det sig att D-vitamin också kan påverka blodtrycket.
Vitamin D är fortfarande en underskattad vitamin.
Hur ohyggligt det än kan låta visar forskning att mer än 60% av oss som bor på norra halvklotet har tydlig D-vitaminbrist. Detta beror huvudsakligen på att vi får för lite sol på huden. Som du säkert vet är solens strålar den viktigaste källan till vitamin D. För att göra det värre, så har många skrämts upp och smörjer sig med solskyddsmedel med hög faktor för att undvika cancer, men brist på vitamin D är en mycket vanligt orsak till just cancer!
Hur viktigt är D-vitamin?
Är det verkligen så viktigt att få tillräckligt med D-vitamin? Svaret är enkelt: Ja!
Det är mycket viktigt att få tillräckligt med vitamin D. Det är inte bara viktigt för att förebygga osteoporos (benskörhet), men nästan dagligen publiceras ny forskning som visar att många former av cancer, autoimmuna sjukdomar, makular degeneration och psoriasis kan förebyggas genom att ta tillräckligt med vitamin D. Det senaste är att högt blodtryck ofta kan relateras till brist på vitamin D.
Vitamin D reglerar vårt blodtryck
En helt ny studie som publicerades i den välkända medicinska tidskriften "Journal of American Heart Association” visar att människor som har låga nivåer av vitamin D har en 47% ökad risk att utveckla högt blodtryck - även med hänsyn till andra orsaker - jämfört med de som har tillräckliga mängder D-vitamin i kroppen.
Ett antal av världens ledande forskare har funnit att vitamin D spelar en avgörande roll i regleringen av hjärtfunktionen och blodkärl. Det visar sig att många blodkärl innehåller ett stort antal vitamin D-receptorer, vilket också är ett uttryck för hur viktig denna vitamin är för hjärtat och cirkulationen.
Referenser:
Forman, J.P. & all. “Plasma 20-hydroxyvitamin D levels and risk of incident hypertension among young women.” American Heart Association Journals. Published online ahead of print. October 6, 2008.
Chow, R. “Lack of vitamin D raises hypertension risk.” Natural News. December 29, 2008
.
Dr. Nielsens kommentarer:
Denna studie visar återigen hur viktigt det är för vår hälsa att dagligen få tillräckliga nivåer av vanliga vitaminer, i detta fall Vitamin D. Men också många andra näringsämnen är viktiga för blodtrycket. Troligen har mer än 60% av oss skandinaver brist på D-vitamin, särskilt på vintern. Vissa forskare hävdar att det är nödvändigt att få 15-20 minuter i solen var dag - hela året och utan solskyddsmedel för att få tillräckligt med D-vitamin och därmed förhindra ett brett spektrum av sjukdomar. Om du inte har denna möjlighet, är ett dagligt kosttillskott med D-vitamin lämpligt.
Läs mer: Doctor’s Naturals behandling av högt blodtryck som innehåller rätt mängd vitamin D. |