Medicinsk fackperson:
Lösenord:

 

En ny studie publicerad i Archives of Internal Medicine hävdar att multivitaminer är värdelösa på att förebygga cancer och hjärt-och kärlsjukdom hos kvinnor. Medierna har som väntat valt denna artikel bland alla positiva pressmedelanden de dagligen får, men det är inga nyheter längre. De skriver att studien "bevisar" att tillskott är värdelösa och endast läkemedel kan förbättra hälsan.

Vad de är inte berättar är sanningen om denna sk "vetenskapliga" undersökning om multivitaminer.

Bo kommentarer detta med att det inte är en studie som undersöker effekten av vitaminer och mineraler. Detta är en studie där man frågar människor om de tar multivitaminer och om de säger ja, frågar de inte vidare om de tar syntetiska eller i vilken dos (RDI?) och inte ens hur ofta de tar dem. Sedan drar de slutsatsen att det inte finns någon effekt på hjärtsjukdom, cancer eller andra sjukdomar.

Varför har denna studie gjorts? Det finns bara ett logiskt svar; att avskräcka människor från att ta tillskott. Varför avskräcka människor; för att öka försäljningen av läkemedel. Det finns ingen annan logisk slutsats till varför sk forskare skulle göra en sådan uppenbart icke vetenskaplig studie och heller inte varför den publiceras i en sk vetenskaplig tidskrift.

Kritik har riktats mot artikeln på följande områden:

  • Inga multivitaminer har använts i studien! Kvinnorna i denna studie har inte fått en standardiserad multivitamin av forskarna. De har helt enkelt frågat om de tar multivitaminer!
  • Det fanns ingen kvalitetskontroll i studien. Eftersom ingen multivitaminer gavs till kvinnor, bör det ha funnits en kontroll av intaget, men det gjordes inte alls. Tog dessa kvinnor billiga, syntetiska vitaminer i lågdos? Eller tog de kvalitetstillskott  i verksam dos? Ingen vet, eftersom det inte har studerats!
  • De flesta säger att de tar multivitaminer men kontroll har inte gjorts om de faktiskt tar dem. De flesta av oss tar dem nämligen inte enligt ordination. Alla som genomfört hälsostudier vet, att om man frågar kommer de flesta människor att säga att de äter hälsosamt och att de tar multivitaminer. Men i verkligheten är det inte så. De flesta överdriver kraftigt sin beskrivning av sina egna hälsovanor.
  • Frekvensen av intaget av multivitaminen har inte studerats. Det fanns ingen möjlighet för denna studie att på ett tillförlitligt sätt mäta hur ofta konsumenterna faktiskt tog multivitaminer. Har de tagit dem en gång i veckan? En gång i månaden? En gång om året? Även om de enbart tog dem en gång om året skulle de ha räknats med i denna studie om effekterna av multivitaminer. Inte konstigt att resultaten inte visade hälsoförbättring!

I själva verket mäter denna undersökning inte effekterna av multivitaminer i relation till cancer och hjärtsjukdomar. Vad den verkligen visar är i vilken grad  medierna så lätt faller för skräpvetenskap.

Mike Adams kommentar i Health Ranger: Denna studie är helt ointressant beträffande multivitaminer och är naturligtvis baserad på vilseledande vetenskap och en pro-Pharma dagordning.
Alla dessa attacker på C-vitamin, E-vitamin, antioxidanter och multivitaminer har samma källa: ”The Big Pharma” -finansierad mainstream media, i deras försök att misskreditera kosttillskott för att tillfredsställa annonsörer.

Referens: Tisdagen den 10 februari 2009 av: Mike Adams, Health Ranger, NaturalNews Editor NaturalNews)