Den berömde amerikanske komikern W.C. Fields, som levde från 1880-1946, var inte långt från sanningen. I motsats till många människors uppfattning är mjölk och mjölkprodukter inte hälsosamt för de flesta av oss. Varför? Här är några av anledningarna till att mjölk och mjölkprodukter i allmänhet inte bör ingå i vår diet:
• Mjölk ökar risken för benskörhet och brutna ben med 50%. Har du någonsin undrat varför människor i Afrika och Asien har mycket lägre risk att drabbas av benskörhet (osteoporos)? Detta beror bland annat på att de förbrukar mycket små mängder mjölk eller inget alls. Vi får veta att vi behöver mjölk för att få friska och starka ben. Men flera vetenskapliga studier visar det motsatta, inklusive den sk Nurse's Health Study med 87.000 deltagare, vilket visar att mjölk faktiskt ökar risken för benskörhet och brutna ben med upp till 50%!
- Mjölk innehåller inte mycket kalcium. Att mjölk nuförtiden inte innehåller mycket kalcium beror på pastöriseringen av mjölken som förstör de flesta naturliga näringsämnen, bland annat kalcium. Många livsmedel berikas därför med kalcium. Men tillverkarna använder ofta en billig, syntetisk form av kalcium som tas upp dåligt eller inte alls. Dessutom tillsätts för låga doser av kalcium för att överhuvudtaget ha verkan och använder det främst i marknadsföringssyfte.
- Mjölkprodukter ökar risken att få cancer med 50%. Enligt flera vetenskapliga studier ökar män som konsumerar mycket mejeriprodukter risken att få prostatacancer från 30% till 50%.
- 75% av alla människor i världen är laktosintolerant. Det finns en logisk anledning till att så många är laktosintoleranta. Vi producerar efter 5 års ålder inte längre enzymet laktas, vilket är nödvändigt för att bryta ner laktos. Efter denna ålder ”anser naturen" att vi inte bör inta mjölk eller mjölkprodukter längre.
- Mjölkprodukter ökar risken att utveckla hjärt- och kärlsjukdom. Mjölkprodukter innehåller många sk långa kedjor av mättade fettsyror, som ökar risken att utveckla hjärt- och kärlsjukdom.
- 44% ökad risk att få akne. Vetenskapliga studier publicerade i American Journal of Dermatology finner samband mellan hur mycket mjölk man dricker och risken att få akne. Nya vetenskapliga studier visar att människor som dricker mjölk har en 44% ökad risk att få akne.
- Många andra sjukdomar förknippas med konsumtionen av mjölk och mjölkprodukter. T ex om du lider av irriterad kolon (irriterad tarm syndrom (IBS)), infektioner i bihålorna och mellanörat eller allergier, finns det mycket stor risk att det beror på mjölken.
Finns det hälsosamma alternativ till komjölk?
Ja, det finns många sunda alternativ till mejeriprodukter:
• Kalcium. För att få tillräckligt med kalcium bör man äta rikligt med gröna grönsaker som spenat, grönkål, tahini (sesamfrön), nötter, sardiner, böner och broccoli. Om du inte vill konsumerar stora mängder av denna mat kan man ta dagligt tillskott som innehåller korrekt biokemisk form av kalcium och i rätt mängd.
- Vitamin D. Många vetenskapliga studier har visat att vitamin D är minst lika viktigt som kalcium, om man vill hålla sig benstark och frisk. För att få tillräckligt med D-vitamin behöver man vara i solen ca 30 minuter per dag, eftersom sol på huden gör att kroppen bildar vitamin D. Om man bor i Sverige är detta endast möjligt på sommaren (OBS! Utan solskyddskrämer), resten av året bör man ta tillskott med rätt dos och form av D-vitamin.
Det finns många alternativ till komjölk, t ex mandelmjölk, både hälsosamt och välsmakande. Rismjölk, getmjölk och kokosmjölk är andra läckra alternativ. Kom ihåg att välja getmjölk som är rå och opastöriserad. Det går också att ändra matvanor och vänja sig av med behovet av mjölk, även om det kan vara tufft i början. Prova att köra frukt i mixer och ät istället för fil, drick örte istället för kaffe eller laga mat med kokosmjölk.
Referenser:
www.womenrepublic.co.uk
www.mercola.com
Dr. Nielsen’s kommentarer:
Har du någonsin hört talas om ett djur som dricker mjölk från en annan ras? Har du någonsin hört talas om ett vuxet djur, som dricker bröstmjölk? Varje art producerar mjölk som innehåller en mycket speciell blandning av fettsyror och andra näringsämnen, som täcker behovet av en bebis av denna art. Med jordbrukssamhället började man dricka mjölk från kor. Deras mjölk har en helt annan sammansättning än en kvinnas bröstmjölk. Idag har jordbruksindustrin ett mycket stort ekonomiskt intresse av att tala om för oss att även vuxna behöver dricka komjölk, trots att många vetenskapliga studier har visat att komjölk är för kalvar och inte för människor. |