Statiner kan öka risken för prostatacancer med 80%
Ännu en studie med ytterligare en anledning till att sluta ta statiner har nyligen presenterats.
I en artikel förra året berättade vi sanningen om statiner, dvs att de inte minskar risken att dö av hjärtsvikt och kan öka risken för för tidig död jämfört med placebobehandling. De har en rad obehagliga biverkningar och ändå är de fortfarande föreskrivna till miljontals människor. Muskelsmärta och svaghet, leversvikt, impotens, sänkt libido, njursvikt, ledvärk, hjärtsvikt (ja, hjärtsvikt!), muskelinflammation och cancer. Dessa är bara några av statinernas biverkningar, för att inte nämna att de blockerar kroppens normala produktion av coenzym Q10, ett ämne som är avgörande för god hjärthälsa och en lång livslängd.
Till lista kan läggas att statiner nu har kopplats till ökad risk för prostatacancer hos överviktiga män. Kanske är detta anledningen till den lavinartade ökning av denna cancerform. Studien kom i samband med att läkemedelsindustrin föreslagit att statiner ska änvändas för att minska risken för prostatacancer!!
Studien vid Fred Hutchinson Cancer Research i Seattle, USA konstaterade att överviktiga män som tar statiner har 50% ökad risk för prostatacancer. Intag i 5 år eller mer, var förknippat med en 80% ökad risk för sjukdomen.
Frågan man ställer sig är varför ordineras statiner när det finns ett vetenskapligt dokumenterat alternativ som är lika effektivt, 100% naturligt och helt biverkningfritt?
Referenser:
Stanford, J. & all. “Statin use and risk of prostate cancer: Results from a population-based epidemiologic study.” American Journal of Epidemiology. 168 (3):250-260. June 12, 2008.
GISSI-HF investigators. "Effect of n-3 polyunsaturated fatty acids in patients with chronic heart failure (the GISSI-HF trial): a randomized, double-blind, placebo-controlled trial." The Lancet. 2008.
GISSI-HF investigators. "Effect of rosuvastatin in patients with chronic heart failure (the GISSI-HF trial): a randomized, double-blind, placebo-controlled trial." The Lancet. 2008.
A. Hjalmarson & all. "Controlled Rosuvastatin Multinational Trial in Heart Failure (CORONA): Results of an outcome trial in patients with ischemic heart disease and heart failure." American Heart Association 2007 Scientific Sessions. November 2007.
“Sytrinol® Receives GRAS Affirmation.” Proprietary Nutritionals Inc. February 2, 2009.
Kurowska, E. & all. “Hypolipidemic Effects and Absorption of Citrus Polymethoxilated Flavones in Hamsters with Diet-Induced Hypercholesterolemia.” Journal of Agricultural and Food Chemistry. Issue 52 (10), pp 2879-2886. May 12, 2004.
Dr. Nielsens kommentarer:
Det syntetiska kolestrolsänkande läkemedlet, statiner, har så många allvarliga biverkningar att hade det varit ett kosttillskott med liknande biverkningar, hade det blivit strängt förbjudet och varningar hade kommit på förstasidan i alla medier. Många tycker det är märkligt att dessa läkemedel inte har förbjudits, men det är ofta så när det handlar om en mycket ekonomiskt och politiskt stark industri som läkemedelsindustrin. Den goda nyheten är att en nyligen publicerad dubbelblind studie har visat att kombinationen av två naturliga ingredienser är lika effektiv men utan biverkningar. För ytterligare information, se tidigare Temanummer om Ideal Cholesterol eller kontakta Doctor's Natural för mer information.
|