Rött vin och te kan hjälpa till att reglera blodsockret hos personer med typ 2-diabetes, dvs undvika branta ökningar av blodsockernivåerna, ofta efter en måltid. Det är de antioxidanta ämnena som finns i rödvin och te som forskarna tror bidrar till att fördröja upptaget av glukos i tunntarmen och in i blodomloppet. Med andra ord, absorberas socker långsammare och gör det möjligt för kroppen att hålla blodsockret på en normal nivå.
Hur vin och te kan hjälpa diabetiker?
Undersökningar visar att naturliga ämnen i grönt te och vin kan hämma aktiviteten av alfa-glukosidas, ett enzym som ansvarar för att aktivera absorptionen av glukos från tunntarmen.
Är rödvin effektivare än vitt vin?
Du kanske vill ompröva ditt val av rött eller vitt vin. Studien visar att rödvin kunde hämma alfa-glukosidas med nästan 100 procent, medan vitt vin hämmar enzymet med endast 20 procent.
Referenser:
"Red Wine, Tea, May Help Regulate Blood Sugar In Type 2 Diabetics, Research Suggests." Science Daily University of Massachusetts Amherst. 3 April 2008. 13 May 2008.
Young-In, Kwon & al. Inhibitory potential of wine and tea against α-amylase and α-glucosidase for management of hyperglycemia linked to type 2 diabetes. Journal of Food Biochemistry 32 (1), 15–31 (2008).
Dr. Nielsens kommentarer:
Denna vetenskapliga undersökning är mycket goda nyheter för personer som lider av typ 2-diabetes eftersom att behålla en normal blodsockernivå kan förhindra komplikationer såsom hjärtsjukdomar, högt blodtryck, och skador på ögon, njurar, nerver och blodkärl. För dig som inte vill dricka en flaska rödvin eller 10 koppar grönt te varje dag, kan ett tillskott vara idealiska naturliga alternativ.
Go to Doctor’s Natural Diabetes Treatment
|