Miljontals människor runt om i världen lider av hjärtinsufficiens eller hjärtsvikt, ett tillstånd som kännetecknas av hjärtats oförmåga att pumpa tillräckligt med blod till andra organ. Enligt American Heart Association, kan hjärtsvikt orsakas av förträngning av artärer, tidigare hjärtinfarkt, högt blodtryck, hjärtklaffssjukdom, medfödda hjärtfel och infektion i hjärtklaffarna och/eller hjärtmuskeln. Den vanligaste orsaken är högt blodtryck men vad som ger högt blodtryck är ofta svårt att reda ut.
Hjärtsviktsbehandling, vid mild hjärtsvikt, kan hanteras genom en förändrad livsstil och receptbelagda läkemedel. Men problemet är att dessa läkemedel ofta har otrevliga biverkningar. I värsta fall kan en hjärttransplantation bli nödvändig.
Studien publicerad i European Heart Journal
39 367 manliga deltagare i åldern 45 till 79 följdes mellan 1998 och 2004, med noga hälsokontroller och vad de ätit.
Forskarna fann att deltagarna som förbrukat fet fisk (lax, öring, makrill, sill, etc.) en gång i veckan hade en 12% minskad risk att utveckla hjärtsvikt jämfört med deltagare som aldrig åt fet fisk. Studien visade även att de som åt ungefär 0,36 gram omega-3 fiskolja dagligen hade 33% sänkt risk att utveckla hjärtsvikt.
Omega-3 fiskolja tillskott eller fet fisk?
Att äta en varierad och balanserad kost som innehåller fet fisk rekommenderas starkt, som en del av en hälsosam livsstil. Problemet är de ökande globala föroreningarna. Fisk kan i dag innehålla stora mängder tungmetaller, t ex kvicksilver, och andra gifter som kan vara mycket skadliga för vår hälsa.
För att få tillräckligt med omega-3 fiskolja som innehåller de viktigaste syrorna, eicosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA), är tillskott med dessa renade, giftfria omega-3, ett bättre alternativ än dagens förorenad fisk. Två kapslar av Doctor's Natural EPA/DHA innehåller mer omega-3 fettsyror än vad som användes i studien och bör således ge en ännu lägre risk för hjärtsvikt, än de 33% som studien visade på enbart 0,36 gr.
Genom att ta omega-3 av fiskolja, får man inte bara god hjärthälsa, utan även skydd mot inflammation, förbättrad hjärnfunktion, minskad risk för demenssjukdom, minskad risk för depression, behandling av hudåkommor som eksem och psoriasis, samt att förhindra vissa former av cancer.
Referenser:
Levitan, E.B. & all. “Fish consumption, marine omega-3 fatty acids, and incidence of heart failure: a population-based prospective study of middle-aged and elderly men.” European Heart Journal. April, 2009.
American Heart Association. www.americanheart.org
Dr Bo Nielsen kommentarer
Fiskolja har varit känt i åratal för att främja hälsa. Denna nya studie visar även att en mycket obehaglig sjukdom som inte kan behandlas med traditionell medicin, kan i många fall förhindras genom att bara ta två, högkvalitativa fiskoljekapslar om dagen. Detta är ett mycket enkelt och billigt sätt att minska ett medicinskt problem som sänker livskvaliteten och kan sluta i för tidig död för miljontals människor. Se dock till att ta fiskolja av hög kvalitet, dvs den bör ha rengjorts från tungmetaller och innehålla vitamin E för att förhindra att fiskoljan oxiderar, vilket skulle göra den mycket ohälsosamt. |