Medicinsk fackperson:
Lösenord:

 

 

En ny studie som publicerades i förra månaden i Journal of Nutrition visar att vi kan sänka vår risk att utveckla metabola syndromet med så mycket som 58% genom att inta karotenoider, särskilt lykopen.

Minst 15 procent av alla européerna har metabolt syndrom, men den stora gruppen är mellan 35-65 år. Av dessa har över hälften i EU detta farliga syndrom. De har alltså ökad risk att drabbas av infarkt, typ 2-diabetes, stroke, etc.

Enligt American Heart Association kan hälsoproblemen  bestå av:

  • Bukfetma.
  • Höga nivåer av triglycerider och LDL-kolesterol (det dåliga) samt lågt HDL-kolesterol (det bra).
  • Högt blodtryck.
  • Insulinresistens eller glukosintolerans (diabetes typ 2).
  • Tendens till bildning av blodproppar.
  • Pro-inflammation som kännetecknas av förhöjda nivåer av C-reaktivt protein.

Studien
374 manliga deltagare i åldrarna 40 och 80 år, där 22 procent hade metabolt syndrom, fick karotenoider inklusive alfa- och beta-karoten, beta-kryptoxantin, lykopen, lutein och zeaxanthin.

Resultat
Deltagare som fick det högsta genomsnittliga intaget av alla karotenoider hade en 58% minskning av metabolt syndrom. De som fick det högsta intaget av lykopen hade en 45% lägre förekomst av syndromet. Studien visade också att intaget av karotenoiderna ledde till lägre midjemått och visceral, subkutan fettmassa (dvs det farliga fettet runt organ i buken, alltså inte i underhuden) medan lykopenkonsumtionen ledde till lägre triglyceridnivåer.

Hur du kan få tillräckliga mängder av karotenoider
Karotenoider är en grupp på mer än 500 fettlösliga pigment (gult, oranget, grönt eller rött) som finns naturligt i frukt och grönsaker som morötter, spenat, broccoli, tomater och pumpor. De fungerar som anti-oxidanter och anti-inflammatoriska ämnen i vår kropp och är alltså en viktig del av kroppens sjukdomsförsvar.

Man kan idag troligtvis inte få sitt dagliga behov av karotenoider från födoämnen. Risken är stor att det inte räcker till de doser som behövs för att minska risken för metabolt syndrom och få alla andra hälsofördelar som karotenoider visat god effekt på, t ex artros, astma, vissa typer av cancer, ögonsjukdom, åldrande och solbränna. Även om man äter uteslutande ekologiskt odlat så löper man ändå stor risk att inte få tillräckligt med viktiga näringsämnen eftersom jordarna urlakats under de hundratals år de brukats, utan att tillföras naturlig näring.

Det säkraste sättet att se till att man får korrekt, daglig dos av dessa blandade karotenoider är genom att ta högkvalitativa tillskott som innehåller en blandning av naturliga karotenoider i exakt samma dos som i Doctor's Naturals vitaminer.

Referenser:
Sluijs, I. & all. “Dietary carotenoid intake is associated with lower prevalence of metabolic syndrome in middle-aged and elderly men.” Journal of Nutrition. Volume 139, Issue 5, pp. 987-992. March 2009.
American Heart Association. www.americanheart.org