Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Vitamin K är en fettlösligt vitamin som är känd för sin viktiga roll i blodets koagulering. Det finns två former: vitamin K1 (phyllokinon/phytonadion) och vitamin K2 (menaquinon). Vitamin K1 finns i gröna bladgrönsaker som sallad, spenat, persilja och broccoli. Vitamin K2 finns i kött, mejeriprodukter, ägg och natto (japanska mat gjord av jästa sojabönor) och kan framställas genom tarmflora.

Får du tillräckligt med vitamin K?
Om du äter en hälsosam balanserad kost, vilket mycket få människor gör, är risken att drabbas av en betydande vitamin K-brist lågt. Men om du lider av någon kronisk sjukdom (artros, allergi, hjärtsjukdom, etc), kommer du förmodligen att dra nytta av tillskott med vitamin K. Ny forskning visar att människor som lider av hjärtsjukdom kan minska sin risk att dö genom att inta 50-100 mcg vitamin K2 dagligen.

Vilken form av vitamin K?
Flera vetenskapliga studier visar att vitamin K2, särskilt MK-7, har fler hälsofördelar än vitamin K1. Vitamin K1 utgör ca 90% av en västerländsk kost medan vitamin K2 står för endast 10%, vilket indikerar att det inte är någon dålig idé att ta tillskott.

Vitamin K2 (MK-7) och dina ben
Vetenskapliga studier har visat gång på gång att vitamin K2 förbättrar benhälsa. Det ökar inte bara benmineraldensiteten utan minskar också risken för frakturer med 80%. Vitamin K2 verkar också fungera tillsammans med D-vitamin för att öka bentätheten. Det anses att vitamin K2 aktiverar proteiner, bl a en som kallas osteocalcin, som är nödvändiga för att binda kalcium till benmassan.

Andra hälsofördelar med vitamin K2:
• Minskar risken för hjärtsjukdomar genom att förebygga åderförkalkning.
• Kan bidra till att förhindra diabetes.
• Kan spela en roll för att förebygga Alzheimers sjukdom.
• Forskare tror att vitamin K har antioxidativa egenskaper.
• Kan bidra till att skydda mot cancer.

 

Referenser:
Beulens, J.W.J. & all. “High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification.” Journal of Atherosclerosis. July, 2008.
Gast, G.C.M. & all. “A high menaquinone reduces the incidence of coronary heart disease in women.” Journal of Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases. January, 2009.
Yoshida, M. & all. “Effect of vitamin K supplementation on insulin resistance in older men and women.” Diabetes Care. November, 2008.
Koike, Y. & all. “Vitamin K therapy slows spread of liver cancer.” Presented at the 103rd Annual Meeting of the American Gastroenterological Association and Digestive Week. San Francisco. May 19-23, 2002.
Allison, A.C. & all. “The possible role of vitamin K deficiency in the pathogenesis of Alzheimer’s disease and in augmenting brain damage associated with cardiovascular disease.” MEDLINE. August, 2001.

Dr Nielsens kommentarer:
Under många år har vitamin K varit en "glömd" vitamin i västvärlden. I Japan däremot har man känt till fördelarna med att äta livsmedel rika på vitamin K i århundraden. Natto (
纳豆 på japanska) är en vanlig japanska frukostmat som innehåller mycket höga halter av vitamin K2. Det höga intaget av K2 anses vara ett av skälen till att japaner har bland den längsta livslängden på jorden.
Vetenskaplig forskning har visat att rätt form av vitamin K (K2), särskilt i formen menaquinon-7 (MK-7) och i rätt dos, inte bara ökar benmassan, minskar risken för frakturer och åderförkalkning, men även minskar risken för blodkoagulering och kan även förebygga diabetes, Alzheimers sjukdom och vissa typer av cancer. Vitamin K2 i MK-7 form finns som ett naturligt tillskott för de som inte vill äta natto varje dag. Kom ihåg att du uppnår alltid bästa resultat med ditt tillskott om detta tas tillsammans med alla andra grundläggande vitaminer och mineraler.