Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Hur kan vitaminer och mineraler hjälpa en att leva längre? För att besvara denna fråga måste vi gå in på genetik. Vitaminer och mineraler skyddar oss inte bara mot bristsjukdomar, utan kan också förhindra att DNA förkortas (dvs föråldras), enligt en undersökning av den amerikanska National Institute of Environmental Health Sciences (Aging & Neuroepidemiology Group).

DNA utgörs av kromosomer och i slutet sitter sk telomerer. Det är en del med upprepade DNA-sekvenser som skyddar kromosomerna från skador. I huvudsak förhindrar telomerer kromosomerna och DNA från duplicering hela vägen till deras ändar vid celldelningen. Det skulle annars leda till förlust av ändarna på kromosomerna och den information som finns i dem. Elizabeth Blackburn, biolog och forskare på telomerer, förklarar att en telomer är som plasten på slutet av skosnört, som hindrar skosnören från att gå sönder i ändarna.

Varför är detta viktigt? Under hela vårt liv delar sig våra celler ständigt och nya skapas. För att behålla samma genetiska information (detta förändras aldrig under vår livstid), kopieras våra kromosomer tillsammans med deras DNA i varje cell. Vid varje celldelning blir telomererna gradvis kortare, vilket forskare anser avgör åldrandet. Våra telomerer kommer oundvikligen att förkortas med åldern, men det är i vilken takt de förkortas som verkar vara kopplat till hur snabbt vi åldras. Med andra ord; ju långsammare förkortning av telomererna, desto långsammare åldras vi.

Den vetenskapliga studien
586 kvinnor i åldern 35 till 74 bedömdes utifrån intag av vitamin- och mineraltillskott samt deras näringsintag. Den relativa telomerlängden av vita blodkroppars (leukocyter) DNA mättes genom kvantitativa sk
Polymeraskedjereaktion (PCR).

Resultat
Intag av vitamin- och mineraltillskott var förenat med längre telomerer. Telomerernas längd var i genomsnitt 5,1% längre hos de som intog dagligt tillskott jämfört med dem som inte tagit tillskott. Ett högre intag av vitamin C och E var knutet till ännu längre telomerer.

Vitamin- och mineraltillskott bidrar till att bromsa förkortning av telomerer
En studie publicerad i
American Journal of Clinical Nutrition i år visar att de som tar tillskott med vitaminer och mineraler dagligen, kan leva längre genom att bromsa telomerförkortningen.

Laboratoriestudier visar att telomerer är mycket känsliga för oxidativ stress som orsakas av fria radikaler och detta gör att de förkortas mycket snabbare. Det skulle förklara varför personer med högre nivåer av oxidativ stress är mer benägna att få kroniska sjukdomar och har i allmänhet kortare livslängd. Forskare tror att vitaminer, speciellt de med antioxidativa egenskaper som vitamin C och E, kan bromsa telomerförkortningen och motverka oxidativ stress och kronisk inflammation. Men inte alla multivitaminer är lika bra. Detta är några av de tips att hålla utkik efter vid val av tillskott:

- Ingrediensernas renhet, koncentration av verksamma ämnen, dos, biotillgänglighet (hur mycket som absorberas av kroppen). Allt detta är avgörande för effekten av tillskott. Ingredienserna bör vara naturliga, ej syntetiska.
- Tillskottet bör separeras så att vitaminer och mineraler intas vid olika tillfällen på dygnet (vitaminer bör tas på morgonen och mineraler på kvällen). Orsaken är att vissa vitaminer kan minska upptaget av vissa mineraler och vice versa.
- Det är oerhört viktigt att du tar tillskotten varje dag för att få effekt.

Referenser:
Chen, H. & all. “Multivitamin use and telomere length in women.” American Journal of Clinical Nutrition. February, 2009.

Dr Nielsens kommentarer:
Vi har vetat i många år att dagligt intag av vitaminer och mineraler av hög kvalitet och i rätt dos, kan förebygga många sjukdomar, öka livskvalitet och förlänga liv. Men vi har inte haft en tydlig och detaljerad förståelse av hur dessa naturliga tillskott kan förlänga livet. Denna epidemiologiska studie är den första studien någonsin som ger en förklaring på mekanismerna bakom detta, dvs att intag av ett vitamin- och mineraltillskott är förenat med längre telomerer. Längre telomerer är förklaringen till längre liv.