Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Bananer är en populär frukt, hos både barn och vuxna, troligvis för dess sötma. Men trots sin höga fruktosmängd är bananer mycket mer än ett välsmakande mellanmål. Studier visar att de innehåller en lång rad näringsämnen som leder till en mängd hälsofördelar. Men kom ihåg att köpa ekologiskt för det är inte bara vi människor som gillar bananer utan även många insekter och därför är det en av de mest besprutade frukterna.

Bananer är packade med väsentliga vitaminer och mineraler såsom:
• Kalium
• Magnesium
• Fosfor
• Kalcium
• Selen
• Järn
• Zink
• Mangan
• Koppar
• Folsyra
• Vitamin A
• Vitaminer B1, B2, B3, B5 och B6
• Vitamin C
• Vitamin E

Några av bananens hälsofördelar:

 

  • Bananer är bra för hjärta: Bananer är mycket rika på kalium men låga på natrium (salt), som främjar friskt hjärtat och minskar risken för åderförkalkning och stroke. En studie utförd vid Kasturba Medical College i Indien fann att bananer kan bidra till att reglera blodtrycket genom att agera såsom läkemedel för högt blodtryck. Receptbelagda läkemedel mot högt blodtryck, sk angiotensin converting enzyme (ACE)-hämmare, hämmar ACE. ACE producerar ett ämne (angiotensin-2) som blockerar blodkärl och därmed ökar blodtrycket. Studien visade att bananer kan hämma angiotensin-2 utan skadliga biverkningar som läkemedlen ofta ger. 
  • Bananer bidra till att upprätthålla starka ben: Enligt en studie som publicerades i amerikanska Digestive Diseases and Sciences, ökar bananer kroppens förmåga att absorbera viktiga näringsämnen såsom kalcium som är avgörande för friska och starka ben.

  • Bananer främja tarm hälsa: Bananer innehåller ett socker som kallas fructooligosaccharide, vilket ökar goda bakterier i våra tarmar. Som du kanske vet leder goda bakterier i tjocktarmen till bättre immunitet mot infektioner och sjukdomar. Bananer fungera också som ett naturlig fruktsalt, dvs det skyddar mot halsbränna och magsår. Dessutom kan denna fantastiska frukt även underlätta både förstoppning och diarré. Det höga fiberinnehållet i bananer bidrar till att normalisera tarmrörelser och eliminering. I fall av diarré, kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåer, särskilt kalium.

  • Bananer skydda mot njursjukdom och cancer: En studie publicerad i International Journal of Cancer konstaterar att frukt och grönsaker, särskilt bananer, kan skydda mot njursjukdomar och minska risken för njurcancer. 
  • Bananer är goda energikällor: Idrottsutövare vet alltför väl att bananer ger energi och ofta mumsar dem under träning och tävling. Två bananer kan hålla dig igång ca 90 minuter och fyller på elektrolyter som förloras genom svettning. Många amatörer och professionella idrottsmän anser också att en banan dagligen underlättar muskelkramper, möjligen på grund dess höga innehåll av kalium och magnesium.

  • Bananer är naturligt lugnande: Bananer innehåller en aminosyra som kallas tryptofan som i kroppen omvandlas till serotonin, ett ämne som är känt för att förbättra humöret och främja glädje och avkoppling. 
  • Bananer lindra PMS: Höga nivåer vitamin B6, bidrar till att bananer kan hjälpa till att reglera glukosnivån och humörsvängningar i samband med PMS.

  • Bananer kan förbättra hjärnans funktion: De vitaminer och mineraler som bananer har, särskilt kalium, förbättrar hjärnans funktion och vaksamheten. 
  • Bananer kan hjälpa vid baksmälla: bananer kan bidra till att lindra baksmälla och lugna upprörd mage. 
  • Bananer för att sluta röka: B-vitaminer i bananer samt mineraler har visat sig hjälpa kroppen att komma över abstinensbesvär av nikotin. 
  • Bananer är bra under graviditeten: Bananer innehåller folsyra, vilket som bekant är mycket viktigt under hela livet, men i ännu högre grad under graviditeten för att förebygga NTD (neural tube disorder) av vilka den vanligaste är ryggmärgsbråck. 
  • Bananer lindrar myggbett: Prova att gnugga insidan av ett bananskal direkt på ett myggbett.

Referenser:
Dunjic B.S. & all. “Green banana protection of gastric mucosa against experimentally induced injuries in rats.” Scandinavian Journal of Gastroenterology. October 1993.
Englberger, L. & all. “Carotenoid-rich bananas: a potential food source for alleviating vitamin A deficiency.” Food Nutrition Bulletin. December 2003.
Rao, N.M. & all. “Protease inhibitors from ripened and unripened bananas.” Biochem Int. 1991.
Rao, N.M. & all. “Angiotensin converting enzyme inhibitors from ripened and unripened bananas.” Biochem Int. May 21, 1998.
Rabbani, G.H. & all. “Green banana and pectin improve small intestine permeability and reduce fluid loss in Bangladeshi children with persistent diarrhea.” Digestive Disease and Sciences. March, 2004.
Rashidkhani, B. & all. “Fruits, vegetables and risk of renal cell carcinoma: a prospective study of Swedish women.” International Journal of Cancer. January, 2005.

Dr Nielsen kommentarer:
Vi har under många år fått höra att bananer bara är tomma kalorier. Denna myt bör omvärderas. Svenska forskare från Lunds Universitet och Karolinska Institutet i Stockholm har visat att bananer har många goda egenskaper, bland annat genom att skydda oss från att utveckla magsår och minska risken för vissa typer av cancer. Bananer har även andra viktiga fördelar som ni kan se av denna artikel. Njut av bananer!