Är det sant att räkor har högt kolesterol? Ja, räkor innehåller kolesterol, men inte den typ som har en negativ inverkan på din hälsa, tvärtom. I en studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, åt deltagarna 300 gram räkor per dag. De fick en 7% ökning av LDL-kolesterolet (dåliga) men deras HDL-kolesterol (bra) hade ökat mycket mer, med 12%. En viktig faktor för att upprätthålla sunda kolesterolnivåer är förhållandet mellan LDL och HDL-kolesterolet. Studien visade även att, genom att äta räkor varje dag, hölls dessa LDL-HDL förhållandet lågt. Dessutom gick deltagarnas triglyceridnivåer ned med 13%, vilket vissa forskare anser vara viktigare än kolesterolet. Om man betänker att man måste välja mellan räkor och kött till middag bör troligtvis dessa patienter välja räkor, i o m att de ofta lider av bukfettma. Det magraste köttet innehåller minst 10% animaliskt fett, som ofta oxiderat vid tillagning. Välj räkor från miljövänliga odlingar och som inte saltats för mycket vid kokning.
Här är bara några skäl till varför du bör ha räkor på menyn:
Räkor har mycket lågt totalt och mättat fett men höga nivåer av viktiga näringsämnen som:
• Protein
• Vitamin D
• Selen
• Tryptofan
• Vitamin B12
• Järn
• Fosfor
• Omega-3
• Zink
• Koppar
• Magnesium
- Fördelar för hjärtat: Räkor innehåller höga nivåer av vitamin B12, som håller homocysteinnivån låg. Hög nivå av homocystein är kopplat till en ökad risk för skador på blodkärlens väggar och åderförkalkning (förstelning av artärer). Räkor innehåller även omega-3 fettsyror som skyddar hjärtat genom sina anti-inflammatoriska effekter och förmåga att förhindra blodpropp. Dessutom skyddar omega-3 mot arytmier (hjärtsvikt), som kan leda till hjärtinfarkt och plötslig död. I en studie från 2007, fick de som åt minst 300 gram fisk och skaldjur en 29,2% minskning av QT-intervallet (ett mått på hjärtats elektriska cykel). Ett lägre QT-intervall associeras med en lägre vilopuls, vilket leder till ett bättre skydd mot arytmier och plötslig död.
- Högt blodtryck sänks: En studie som publicerades i Hypertension Journal visade att personer som regelbundet åt omega-3 hade lägre blodtryck jämfört med dem som inte regelbundet konsumerade omega-3.
- Cancerskydd: Selen kopplas allt oftare till skydd mot cancer. En studie har visat att selen kan minska risken för den snabbast växande cancerformen, icke-melanom hudcancer, med 60%.
- Skydd mot mental nedgång: Många studier har funnit ett samband mellan intag av omega-3 och skydd mot mental nedgång som demens och Alzheimers. The Framingham Heart Study publicerad i Archives of Neurology visar att dokosahexaensyra (DHA), en omega-3 fettsyra, sänker risken för att utveckla alla orsaker till demens med 47%.
- Förbättring av humöret: Räkor innehåller tryptofan, en aminosyra som i kroppen omvandlas till serotonin, som är känt för att förbättra sinnesstämningen och främja glädje och avkoppling.
Referenser:
Beydoun, M. A. & all. “Plasma n-3 fatty acids and the risk of cognitive decline in older adults: the atherosclerosis risk in communities study.” American Journal of Clinical Nutrition. April 2007.
Chrysohoou, C. & all. “Long-term fish consumption is associated with protection against arrhythmia in healthy persons in a Mediterranean region – the ATTICA study.” American Journal of Clinical Nutrition. May 2007.
Connor, W.E. & all. “The importance of fish and docosahexaenoic acid in Alzheimer disease.” American Journal of Clinical Nutrition. April 2007.
De Oliveira, E.R. & all. “Effects of shrimp consumption on plasma lipoproteins.” American Journal of Clinical Nutrition. 1996.
Fritschi, L. & all. “Dietary fish intake and risk of leukemia, multiple myeloma, and non-hodgkin lymphoma.” Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention. April 2004.
Theodoratou, E. & all. “Dietary fatty acids and colorectal cancer: a case-control study.” American Journal of Epidemiology. May 2007.
Ueshima, H. & all. “Food omega-3 fatty acid intake of individuals (total, linolenic acid, long-chain) and their blood pressure.” Hypertension. June 2007.
Van der Pols, J. & all. “Serum antioxidants and skin cancer risk: an 8-year community-based follow-up study.” Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention. April 2009.
Shaefer, E.J. & all. “Plasma phosphatidylcholine docosahexaenoic acid content and risk of dementia and Alzheimer’s disease: the Framingham Heart Study.” November 2006.
Dr Nielsens kommentarer:
Det finns många myter om vad som är hälsosamt och vad som inte är det. För kolsesterolpatienter ansågs ägg och räkor vara ohälsosamt, trots att de faktiskt ger oss många viktiga och hälsosamma näringsämnen. Som du kan se från dessa relevanta, högkvalitativa vetenskapliga studier är räkor mycket hälsosamt. Vi har beskrivit fördelarna med att äta ägg i en tidigare artikel. Lägg nu till räkor på menyn också!
|