Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Enligt en studie publicerad i International Journal of Clinical Practice, drack vi 82,5 liter läskedrycker per person i världen under 2007. Konsumtionen ökar trots varningsrapporter, även i Sverige. 2012 beräknas denna siffra öka till 95 liter per person och dag. Detta är oroväckande med tanke på de studier som avslöjar sanningen om Coca Cola och andra läskedrycker.

Cola orsakar muskelsvaghet och förlamning
Ett flertal studier har konstaterat att alltför mycket Coca Cola (mer än en liter per dag) leder till muskelsvaghet och förlamning. Detta händer eftersom höga halter av glukos, fruktos, kolsyra och koffein orsakar kaliumbrist, ett tillstånd som kallas hypokalaemia. Kalium är viktigt för bland annat att reglera muskelaktivitet. Hypokalaemia kan vara mycket allvarligt och ökar risken för högt blodtryck, hjärtattack och stroke. I en fallstudie, fick en australiensisk jordbrukare plötsligt svår muskelsvaghet med andningssvårigheter vilket orsakade lungförlamning. Det visade sig att han hade druckit fyra liter cola per dag i tre år. När han drastiskt minskade sitt cola intag, normaliserades hans kaliumnivåer, hans muskelsvaghet minskade och efter en viss tid tillfrisknande han, men han kunde ha avlidit av detta livshotande tillstånd.

Cola ökar benskörhet
En studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition visar att kvinnor som regelbundet konsumerar cola drycker har lägre densitet i höftbenet. Forskarna anser  att det är fosforsyra som kan öka surhetsgraden i blodet. För att kompensera för denna försurning, tas kalcium från benmassan för att göra blodet mer basiskt.

Coladrycker ger många hälsorisker
Om detta inte är illa nog, har fler och fler studier kopplats till Coladrycker vid dåligt hälsotillstånd, t ex:

• Metabolt syndromet
• Fetma
• Typ 2-diabetes
• Tandröta
• Gikt
• Gastroesofagal refluxsjukdom
• C-vitaminbrist
• Kronisk njursjukdom
• Sekundär hyperparathyroidism
• Perforering av matstrupen
• Tungerosion
• Electrolytobalanser
• Gastrit

Referenser:
Tucker, K.L. & all.
“Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older women: The Framingham Osteoporosis Study. American Journal of Clinical Nutrition. 2006.
Packer, C. & all. “Chronic hypokalaemia due to excessive cola consumption: a case report.” BioMed Central. 2008.
Tsimihodimos, V. & all. “Cola-induced hypokalaemia: pathophysiological mechanisms and clinical implications.” International Journal of Clinical Practice. 2009.
Packer, C. “Cola-induced hypokalaemia: a super-sized problem.” International Journal of Clinical Practice. 2009.

Dr Bo Møgelvangs kommentarer:
En studie publicerad i den medicinska tidskriften Archives of Pediatric and Adolescent Medicine utvärderar konsumtionen av läskedrycker bland 4000 barn och ungdomar. I studien konstateras att konsumtionen av läskedrycker bland barn och tonåringar har ökat med 41% under de senaste 10 åren och att läsk ersätter mjölk och juice. Studien visar också att 68% av flickorna och 63% av pojkarna mellan 12 och 17 år drack läsk dagligen. Överdriven konsumtion av läsk, eller ännu värre, "light" läskedrycker (som ofta innehåller ohälsosamma sötningsmedel som aspartam) har i vissa länder orsakat ett ökat antal fall av sjukdom, särskilt bland barn och tonåringar.