Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Den vanligaste vaginala infektionen i fertil ålder för kvinnor är bakteriell vaginos (BV), enligt amerikanska Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Det uppstår när den normala balansen i slidans bakterier bryts och ersätts med överväxt av andra bakterier. BV är vanligt hos gravida kvinnor och kan orsaka hälsorisker för barn som föds för tidigt och har låg födelsevikt. Dessutom kan BV öka risken för inflammatorisk sjukdom i pelvis, vilket i sin tur kan leda till infertilitet eller utomkvedshavandeskap (ektopisk graviditet) - ett livshotande tillstånd där det befruktade ägget växer utanför livmodern, vanligtvis i äggledaren.

Kopplingen mellan vitamin D och BV
En ny studie publicerad i Journal of Nutritional Epidemiology har funnit ett samband mellan låga nivåer av vitamin D och BV förekomst. Enligt forskarna hade så många som 93% av gravida kvinnor med BV som deltog i studien, låga nivåer av vitamin D. Då vitamin D i blodet ökade minskade förekomsten av BV vilket tyder på en stark länk. Även om mekanismen bakom hur vitamin D uppnår detta ännu är okänt, men forskare tror att vitamin D kan påverka immunsystemet genom kontroll av antimikroba föreningar.

Referenser:
Bodnar, L.M. & all.
“Maternal vitamin D deficiency is associated with bacterial vaginosis in the first trimester of pregnancy.” Journal of Nutritional Epidemiology. June 2009.
Centers for Disease Control and Prevention (CDC):www.cdc.gov

Dr. Bo Møgelvang kommentarer:
En mycket intressant studie som tyder på ett samband mellan lågt intag av vitamin D och risken för vaginala infektioner, inklusive candidainfektioner/överväxt. Det hänger ihop med att antalet kvinnor som inte kan bli gravida är starkt ökande. Ett av flera skäl är föroreningarna som ökar oxidativ stress i livmoder, vilket i sin tur förhindrar att befruktade ägg kan fästa och växa. Brittiska studier visar att dagligt tillskott av vitaminer och mineraler kan fördubbla chanserna att bli gravid. Den aktuella studien visar att kosttillskott med D-vitamin minskar risken för kroniska vaginala infektioner och är också en vanlig orsak till många kvinnors svårigheter att bli gravida. Det måste därför vara en logisk följd av dessa och många andra studier, att kvinnor tar tillräcklig mängd inte bara D-vitamin, men också många andra viktiga näringsämnen. Vindruvskärneextrakt har visat sig mycket effektiv för att öka chansen att bli gravid. Mäns spermiekvalitet har också försämrats mycket de senaste decennierna, vilket också är en vanlig orsak till infertilitet. Även för män är kosttillskott med druvkärneextrakt en enkel graviditetsfrämjande åtgärd. Ett aktuellt exempel på hur dessa kosttillskott verkar; en danska man vars spermatoidtal var endast 5 miljoner, tog vitaminer och mineraler med druvkärneextrakt. På bara 3 månader hade de ökat till 65 miljoner, vilket resulterar i ett friskt barn 9 månader senare!