Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Strålbehandling kan vara en enorm belastning på kropp och själ. Smärta, trötthet, svaghet men även emotionella faktorer, såsom depression, ångest, rädsla och ilska, är vanliga biverkningar som inte så ofta nämns av cancerbehandling. Strålbehandling är aggressiv, den är avsedd att döda cancerceller, men i processen förstörs annan vävnad och friska celler dödas oundvikligen också. Många cancerpatienter upplever också hudreaktioner på grund av strålbehandling. Vanligast är att huden i behandlingsområdet blir rött eller mörkare i färgen, kan bli mycket ömt och kan flagna, liknande solbränna. Ny forskning visar att vin kan minska dessa biverkningar avsevärt.

Vin kan skydda huden från strålbehandlingens biverkningar
En ny studie publicerad i the International Journal of Radiation Oncology Biology Physics har funnit att ett glas vin per dag signifikant minskar incidensen av strålbehandlingens negativa effekter på huden.

Den vetenskapliga studien
Studien utvärderade de "potentiella skyddseffekterna av vin för att förhindra biverkningar på huden vid strålbehandling hos patienter med bröstcancer." Därför delades 348 kvinnor med bröstcancer in i tre grupper utifrån behandlingsdos/fraktionering:
1. Kontrollgruppen (60,4 Gy).
2. Modulerad accelererad strålbehandling vid adjuverande behandling (sk MARA) av bröstcancer (MARA)-1 (44 Gy).
3. MARA-2 (60 Gy).

Resultat
Akuta hudbiverkningar av klass 2 eller högre var störst hos patienter som inte fick vin (p = 0,021).
"Den dagliga dosen av alkoholintag påverkade också förekomsten av hudbiverkningar, med en incidens på 38,4% hos patientgruppen utan vinintag, 31,8% för patienter som drack ett halvt glas per dag och 13,6% hos patienter som drack ett glas per dag. Därför verkar ett glas vin per dag ha en skyddande effekt på strålbehandlingens hudbiverkningar”, enligt froskningsledaren Morganti.
Hur skyddar vinet mot strålbehandlinges hudbiverkningar?
Den exakta mekanismen är okänd men forskarna tror att det beror på vinets många naturliga antioxidanter. Vin har över 300 av dessa antioxidanter, så kallade Proantocyanidiner. Resveratrol, den mest utforskade proantocyanidinen, finns i stora mängder i skalet och i kärnor från vindruvor och har redan bevisats ha gynnsamma effekter på hjärta och blodomlopp, inflammation, livslängd, allergi och astma i många vetenskapliga studier. Bland annat hjälper resveratrol att neutralisera fria radikaler som orsakar oxidativ stress och cellulära skador, även vid brännskador på huden.

Vin eller tillskott?
Av olika skäl, vill många inte, eller kan inte, dricka ett glas vin om dagen, bl a för att inte belasta levern med alkohol eller för att undvika de allergiframkallande sulfiterna som många vintillverkare tillsätter som konserveringsämne. Om detta är fallet, är det perfekta alternativet ett tillskott av naturligt druvkärneextrakt.

Doctor's Natural Grapavin med extra resveratrol är ett helt naturligt sätt att få i sig de välgörande egenskaperna av vin utan dess skadliga effekter. 100 mg Grapavin motsvarar cirka 4.000 druvkärnor och i en Grapavinkapsel finns det minst dubbelt så mycket resveratrol som i en hel flaska vin! Oavsett om du genomgår strålbehandling eller inte, är druvkärneextrakt ett mycket bra alternativ för att hålla sig frisk och förebygga sjukdom.

Referenser:
Morganti, A.G. & all. “Radioprotective effect of moderate wine consumption in patients with breast carcinoma.” International Journal of Radiation Oncology Biology Physics. April, 2009.

Dr. Nielsens kommentarer:
Biverkningar av kemoterapi och strålning är ofta ett stort problem för cancerpatienter. Biverkningar kan orsaka sådana besvär att många som lider av en cancer väljer att inte genomgå denna typ av behandling. Tidigare studier har visat att druvkärneextrakt (från vin) minskar biverkningarna av kemoterapi. Många som tar tillskott med druvkärneextrakt erfar betydligt mindre biverkningar även under kemoterapi jämfört med dem som inte tar tillskottet. Denna studie bekräftar att de ca 300 olika ingredienserna i vin minskar antalet allvarliga biverkningar av strålbehandling. Endast ett glas vin användes i denna studie och typen av vin utvärderades inte. Det är min personliga uppfattning att större mängder, genom intag av tillskott av dessa gynnsamma viningredienser, ytterligare förbättrar effekten.
 
Tyvärr tror många läkare fortfarande att man inte bör ta några tillskott samtidigt som man behandlas för cancer då de tror att tillskott kan minska effekten av behandlingen. Detta är inte sant enligt flera vetenskapliga undersökningar, tvärtom. De rätta naturliga näringstillskotten kan skydda friska celler som annars förstörs av kemoterapi, vilket innebär att dosen vid cancerbehandling i princip kan ökas. Dessutom stärks det egna naturliga försvaret mot cancer.