Omega-3 fiskolja består av viktiga långkedjade omättade fettsyror (bra fett) som utvinns, raffiners och rengörs från tungmetaller och toxiner, från fet kallvattensfisk som lax, öring, tonfisk, makrill och sardiner. Omega-3 fettsyror spelar en viktig roll i tusentals biokemiska processer i vår kropp. Två av de viktigaste fettsyrorna i omega-3 är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA).
Omega-3 fiskolja är kända för att ge god hälsa på flera områden såsom förbättrad mental hälsa och bättre humör, skydd mot vissa typer av cancer, bättre syn, minskad inflammation och skydd för hjärtat.
Omega-3 fiskolja främjar ett friskt hjärta
Vetenskapliga studier som samlats in från de senaste 30 åren visar i en sk metaanalys, obestridliga bevis för att omega-3 fiskolja kan skydda hjärtat. Detta borde ha en stor inverkan på vården eftersom kardiovaskulär sjukdom (CVD) är den främsta dödsorsaken i de flesta västländer, bland annat Sverige, och ansvarar för dryga 40% av alla dödsfall per år, trots att akutvården blivit avsevärt bättre de sensate 20 åren.
Hur mycket omega-3 fiskolja bör vi ta? Enligt forskning, minst 500 mg per dag för friska personer och minst 1000 mg per dag för människor med existerande hjärtsjukdom, åderförkalkning eller hjärtsvikt. Omega-3 fiskolja hjälper till att förebygga hjärtkärlsjukdom, men skyddar även hjärtat vid redan befintlig hjärtsvikt. I denna studie offentliggjord under 2008, gav bara 1000 mg fiskolja per dag tillräckligt skydd för att minska risken att dö av hjärtsvikt med nästan 10%.
Doctor’s Natural Omega-3 fiskolja (EPA/DHA)
Att äta en varierad och balanserad kost som innehåller fet fisk rekommenderas som en del av en hälsosam livsstil idag. Det är emellertid inte alltid möjligt och ökade globala utsläpp innebär att fisk idag kan innehålla stora mängder av tungmetaller och andra gifter, som kvicksilver, som är potentiellt mycket skadliga. Du kan fortfarande få tillräckligt med omega-3 fiskolja fettsyror (EPA och DHA) för att hålla ditt hjärta friskt med Doctor's Natural EPA/DHA tillskott, ett perfekt alternativ till dagens förorenad fisk. Med Doctor's Natural EPA/DHA, får du 2000 mg av dessa viktiga fettsyror per dag.
Referenser:
Lavie, C.J. & all. “Omega-3 polyunsaturated fatty acids and cardiovascular diseases.” Journal of the American College of Cardiology. February, 2009.
Tavazzi, L. & all. GISSI-HF Investigators. “Effect of n-3 polyunsaturated fatty acids in patients with chronic heart failure (the GISSI-HF trial): a randomized , double-blind, placebo-controlled trial.” The Lancet. 2008.
Dr. Nielsen kommentarer:
De positiva effekterna av omega-3 från fiskolja är välundersökt och beprövat. Kom bara ihåg att det bör vara i kapselform och att fiskoljan bör vara skyddad med en antioxidant, som vitamin E, i varje kapsel för att hindra oljan från att oxideras (och bli mycket ohälsosamt). Var också säker på att märket du väljer garanterar att fiskoljan har rengjorts från tungmetaller och andra gifter. |