Lykopen är ett karotenoidpigment och antioxidant som finns i tomater samt andra rödfärgade frukter och grönsaker. Det finns redan många dokumenterade studier som visar på lykopens skydd för vissa cancerformer, förstorad prostata och hjärthälsa. En studie som publicerades i år tyder på att lykopen också är viktigt för att bevara friska blodkärl.
Lykopen kan minska förstelning av artärer
Ateroskleros, även kallad åderförkalkning, är en vanlig sjukdom som kännetecknas av att artärerna blir förstelnade av plack (kolesterol, fettämnen och kalcium) på insidan av kärlväggen (endoteliala ytan) för medelstora och stora artärer. Detta resulterar i att minska förhärdning av artärer, vilket i sin tur leder till minskat blodflöde, en högre risk för blodpropp, organskada och för tidig död. Ytterligare en studie på lykopen från Sydkorea har upptäckt att lykopen kan skydda mot uppkomsten av åderförkalkning.
Den vetenskapliga studien
I studien som syftade till att utvärdera sambandet mellan blodets lykopennivå och arteriell stelhet, deltog 264 kvinnor i åldern mellan 31 och 75 år. Arteriell stelhet mättes med en brachialispulsmätare (brachial-ankle pulse wave velocity, baPWV). Deltagarna delades in i tre grupper beroende på koncentration av lykopen i blodet.
Resultat
Kvinnor med de högsta nivåerna av plasmalykopen hade det lägsta baPWV värdet (P <0,001) jämfört med kvinnor med de lägsta nivåerna av plasma lykopen. Kvinnor med de högsta nivåerna av plasmalykopen hade också lägre oxiderat LDL-kolesterol och lägre nivåer av C-reaktivt protein (CRP), en markör för inflammation. Resultaten visar enligt forskarna; "ett oberoende omvänt förhållande mellan cirkulerande lykopen och baPWV ... nedsatt oxidering av LDL kan vara en av de mekanismer som lykopen bidrar med för att minska arteriell stelhet."
Referenser:
Yoe, H.Y. & all. “Independent inverse relationship between serum lycopene concentration and arterial stiffness.” Journal of Atherosclerosis. Published online ahead of print. August 13, 2009.
Dr Nielsens kommentarer:
De flesta forskare är överens om att den viktigaste orsaken till åderförkalkning är kronisk inflammation i kombination med oxidation av bland annat LDL-kolesterol. Alltså skulle man förvänta sig att ett potent näringsämne som lykopen med antiinflammatoriska och antioxidativa egenskaper skulle kunna minska t o m existerande åderförkalkning. Denna studie visar att högre intag av lykopen kan minska risken för åderförkalkning. Enligt flera vetenskapliga studier är lykopen också effektivt för att minska risken för prostatacancer.
Doctor's Natural Phyto-Synergy innehåller 4 mg lykopen utöver de 2 mg som finns i vitaminer för män över 40. För mer information på engelska besök www.doctorsnatural.com eller ring 08-5000 66 08. |