Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Ca 40% av alla dödsfall i Sverige beror på hjärt- och kärlsjukdom. Hjärt-kärlsjukdom är också den ledande dödsorsaken bland personer med diabetes typ II, ett tillstånd som drabbar cirka två miljoner människor. Förra året kom en studie som visade att låga nivåer av vitamin D förknippas med ökad risk för hjärtsjukdom. Nu har en studie gått ett steg längre; forskare visar hur vitamin D kan spela en roll i hjärt- och kärlhälsa.

D-vitamin hjälper till att behandla kolesterol
Personer med typ II-diabetes löper en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. En anledning kan förklaras av resultaten av en studie som publicerades i år i tidskriften Circulation, nämligen att diabetiker med låga nivåer av D-vitamin inte kan ta hand om  kolesterol korrekt vilket gör att det ansamlas i artärernas och fastnar på väggarna. I sin tur ökar kolesterolet i artärerna med risk för åderförkalkning och hjärt- och kärlsjukdom.

Forskarna fann att D-vitamin hindrar makrofager från att ta upp kolesterol. En makrofage är en typ av vita blodkroppar - en del av immunförsvaret - som har förmågan att känna igen och ”sluka” främmande ämnen. Hos någon som saknar vitamin D, tar makrofager upp förhöjda mängder kolesterol som inte kan elimineras. Oundvikligen blir då makrofagerna ”mättade” med kolesterol och utvecklas till skumceller - celler som forskarna tror är en tidig markör för ateroskleros.

Den vetenskapliga studien
Studien syftade till att undersöka effekterna av aktivt vitamin D (25-hydroxyvitamin D3) på makrofagkolesterol. För detta ändamål erhölls makrofager från 76 överviktga deltagare med diabetes, hypertoni samt med låga nivåer av vitamin D (<80 nmol / L). Makrofager erhölls också från fyra olika styrgrupper:

• Överviktiga deltagare med diabetes, högt blodtryck och normala nivåer D-vitamin i blodet.
• Överviktiga deltagare utan diabetes men med hypertoni och låga nivåer av vitamin D.
• Icke-överviktiga, icke-diabetiker och icke-hypertensiva deltagare med låga vitamin D-nivåer.
• Icke-överviktiga, icke-diabetiker och icke-hypertensiva deltagare med normala nivåer av vitamin D.

Makrofagerna utsattes för modifierade low-density lipoprotein (LDL) kolesterol och för höga och låga nivåer av vitamin D.

Resultat
Makrofagerna från deltagare med låga nivåer av vitamin D förvandlades till skumceller snabbare. Dessutom hämmades D-vitaminet makrofagerna vilket resulterade i förbättrad insulinsignalering, ned reglerad SRA1 (steroid receptor RNA aktivator 1) och förhindrad spridning av oxiderat LDL-kolesterol.

Slutsats
Låga nivåer av vitamin D ökade utvecklingen av makrofager till skumceller och ökade risken för hjärtsjukdom hos diabetiker.

Sol eller tillskott?
De allra flesta människor får inte tillräckligt med D-vitamin under hela året. För att generera tillräckligt med detta vitamin måste man exponera hela kroppen för solen varje dag under cirka 20 till 30 minuter. Detta är naturligtvis praktiskt taget omöjligt, särskilt under vintermånaderna. De flesta forskare är överens om att kosttillskott i rätt biokemisk form och dos ger det D-vitamin som behövs för att undvika många kroniska sjukdomar. Hur mycket vitamin D bör du ta? Många forskare talar om minst 2.000 IE för att uppnå hälsovinster. Oavsett om du är diabetiker eller inte, är D-vitamin ett viktigt näringsämne som inte bara skyddar mot hjärtsjukdomar, influensa och håller benen starka och friska, det har visat sig ge skydd mot många av dagens sjukdomar.

Referenser:
Oh, J. & all. “1,25(OH) vitamin D inhibits foam cell formation and suppresses macrophage cholesterol uptake in patients with type 2 diabetes mellitus.” Circulation. 2009.
Wang, T. & all. “Vitamin D deficiency and risk of cardiovascular disease.” Circulation. 2008.
British Heart Foundation: www.bhf.org.uk

Dr Bo Nielsens kommentarer:
Åderförkalkning är den vanligaste dödsorsaken i denna del av världen. At minska risken för åderförkalkning är naturligtvis av stor betydelse för miljontals oss. Denna studie visar ännu en stor fördel med att ta vitamin D-tillskott, men i betydligt högre doser - men ändå helt säkert - än den nuvarande RDA. Denna studie visar att vitamin D har en direkt inverkan på intag av LDL-kolesterol av makrofager, som vi vet är en viktig del i utvecklingen av åderförkalkning. Med andra ord, ta ett dagligt tillskott med minst 2000 IE av vitamin D3 och hjälp dig själv till att förebygga benskörhet, vissa typer av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Doctor's Natural Vitamins kombinerat med OsteoPro-D förser dig med 2.400 + IE av den aktiva formen av vitamin D (vitamin D3).

För mer information på engelska besök www.doctorsnatural.com eller ring 08-5000 6608.