Låga nivåer av vitamin K i samband med livsstilssjukdomar
En nyligen genomförd analys visar att lämpliga nivåer av vitamin K kan avvärja sjukdomar, såsom åderförkalkning i samband med hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet efter östrogenförlust (osteocalcin), njursten och möjligen cancer. Vitamin K användes som ett exempel för att testa en tidigare teori (Triage teori) av chefsforskaren Dr Bruce Ames. Denna teori tyder på att brist på mikronäringsämnen (viktiga vitaminer, mineraler, aminosyror och fettsyror) ”accelererar” processen av degenerativa sjukdomar inklusive försämring av kognitiva funktioner, immundysfunktion, hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer.
- ”Detta kan förklara dessa sjukdomars framfart vid åldrande, som en oavsiktlig konsekvens av mekanismer som utvecklats under evolutionen för att skydda mot brist på mikronäringsämnen”, enligt Dr Bruce Ames.
Risken att utveckla dessa sjukdomar skulle kunna minskas genom att säkerställa ett tillräckligt intag av mikronäringsämnen. Denna studie kan ha en oerhört positiv inverkan för att främja långsiktig hälsa och förebyggande av degenerativa sjukdomar bara genom att rekommendera optimalt intag av mikronäringämnen.
I denna nya studie, av samma forskare, var låga nivåer av K-vitamin kopplat till svagare ben, hjärt- och kärlsjukdom, njuresten och vissa typer av cancer.
Vad är tillräckligt vitamin K?
Myndigheterna ligger åratal efter forskarna på detta område. Även om det optimala intaget av vitamin K ännu inte har fastställts, är många forskare överens om att de allra flesta av oss inte får tillräckligt med vitamin K. I Sverige finns ingen fastställd RDI (rek. dagligt intag) för vitamin K enligt Livsmedelsverket, men tillskott med 75 till 150 mikrogram anses tillräckligt för hälsan.
Vilken form av vitamin K?
Det finns tre former av fettlösligt vitamin K; vitamin K1 som finns i gröna bladgrönsaker som spenat, broccoli och persilja samt vitamin K2 som finns i kött, mejeriprodukter, ägg och natto (japansk mat av jästa sojabönor). Vitamin K2 tillverkas även av vår tarmflora. Vitamin K2, särskilt MK-7, är vetenskapligt dokumenterat att ha fler hälsofördelar än vitamin K1. K3-rekommenderas inte för humant bruk.
Referenser:
Ames, B. & all. “Vitamin K, an example of triage theory: is micronutrient inadequacy linked to diseases of aging?” American Journal of Clinical Nutrition. Published online ahead of print. September, 2009.
Dr Bo Nielsen kommentarer:
Denna studie på vitamin K är mycket intressant eftersom det visar hur viktigt vitamin K är för att förhindra många vanliga sjukdomar. K-vitamin tillsammans med D-vitamin har länge varit "bortglömda vitaminer”. Under många år har vi inte insett vikten av att få nog av dessa vitaminer. Idag vet alla hur viktigt D-vitamin är och att den optimala dagliga dosen bör vara mer än 2000 IE per dag. Den senaste forskningen visar att de flesta av oss inte får tillräckligt med vitamin K, i synnerhet MK-7 formen. Människor i Japan har det högsta intaget av vitamin K (MK-7) i världen, vilket säkert bidrar till deras långa livslängd.
I denna studie utvärderade forskarna effekten av låga nivåer av vitamin K-intag på 16 vitamin K-beroende proteiner och upptäckte att en tillräcklig nivå av K-vitamin är viktigt för optimal funktion av VKD proteiner. Dessa är viktiga för att bibehålla långsiktig hälsa och undvika förtida åldrande.
Doctor's Naturals vitaminer kombinerat med OsteoPro-D innehåller tillräckligt dagligt vitamin K2 (110 mikrogram.)
För mer information på engelska besök www.doctorsnatural.com eller ring 08-5000 6608. |