Medicinsk fackperson:
Lösenord:

En studie som publicerades denna månad befäster vad många forskare har påpekat en längre tid; gravida kvinnor, även de som tar kosttillskott med det rekommenderade dagliga intaget (RDI), får otillräckliga nivåer av vitamin D. Socialstyrelsen rekommenderar för närvarande gravida kvinnor att ta 400 IE D-vitamin dagligen. Men forskarna är oroade över att detta inte räcker för att skydda barnet mot problem, såsom typ 1-diabetes, schizofreni och t o m rakit som är på uppgång enl läkartidingen. Det behandlas bl a med AD-droppar men dosen bör justeras menar experter. Det är vår livsstil och dåligt producerade mat som försämrat tillståndet.

Den vetenskapliga studien

Denna longitudstudie syftade till att bedöma D-vitaminbrist hos gravida kvinnor. För detta ändamål, togs prover på 99 kaukasiska kvinnor gravida i vecka 12, 20 och 35, av nivåer av plasma 25-hydroxyvitamin D (25 (OH) D). Trettioåtta åldersmatchade icke-gravida kvinnor som bor vid latitud 54 till 55 (norra Europa) tjänade som kontrollgrupp och testades också för plasma 25-hydroxyvitamin D (25 (OH) D) nivåer.

Resultat
• Vitamin D var lägre hos de gravida kvinnorna än i kontrollgruppen (p <0,0001).
• De gravida kvinnorna i vecka 12, 20 och 35 hade respektive 35%, 44% och 16% brist på vitamin D (<klassificerades 25 nmol/l) och 96%, 96% och 75% otillräckligt vitamin D (<5o nmol/l).
• D-vitaminbrist var tydligt i kontrollgruppen från nordligare breddgrader.
• Kvinnor med D-vitamintillskott (RDI) hade högre nivåer av vitaminet än kvinnor som inte tar tillskott, men var fortfarande klassade som otillräckligt D-vitamin trots dessa tillskott.

Slutsats
D-vitamintillskott under graviditet bör ökas för att skydda hälsan hos både moder och barn.



Hur mycket vitamin D?
Gravida kvinnor bör ta minst 800 IE D-vitamin om dagen och många forskare rekommenderar minst 2000 IE. Detta gäller särskilt för personer som bor på norra halvklotet och praktiskt taget inte får någon solexponering under vintermånaderna (vitamin D tillverkas i kroppen genom exponering för solljus).

Referenser:
Barnes, M. & all. “Vitamin D deficiency and insufficiency in pregnant women: a longitudinal study.” British Journal of Nutrition. Vol. 102, Issue 6, pp. 876-881. September, 2009.

Dr Bo Nielsen kommentarer:
Slutsatserna i denna nya vetenskapliga studie är ganska slående. De flesta gravida kvinnor som lever i norra Europa har så lågt D-vitamin att det kan skada den framtida hälsan hos sina barn! Andra nya vetenskapliga studier visar att folsyra också ligger för lågt hos de flesta gravida kvinnor och det är därför många forskare idag rekommenderar tillskott med 800 mikrogram folsyra per dag i stället för officiella förlegade rekommendationer på 400 mikrogram. Den enda vettiga slutsatsen av dessa och andra vetenskapliga undersökningar, om man är gravid eller överväger att bli det, är att ta kvalitetstillskott med en daglig dos på 800 IE av vitamin D3 och 800 mikrogram folsyra liksom alla andra viktiga vitaminer och mineraler.

Doctor's Natural Vitaminer kombinerat med OsteoPro-D ger 2.000 IE av den aktiva formen av vitamin D (vitamin D3).

Doctor's Naturals Vitaminer för unga kvinnor ger 800 IE av vitamin D3 och 800 mikrogram folsyra.
 
För mer information på engelska besök www.doctorsnatural.com eller ring 08-50006608.