Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Siffror från 2006 då en stor studie från Uppsala Universitet presenterades visade att Sverige har ca 1 miljon diagnostierade astmatiker. Det ligger något över genomsittet i norra Europa, som är hårdare drabbat än södra Europa. Flickor har dubbelt så hög risk att utveckla astam som pojkar. Oftast får man astma som barn. Sjukdomen lindras några år för att sedan komma tillbaka i tonåren.

Alla respiratoriska problem är allvarliga och även astma kan i svåra fall leda till dödsfall och avsevärt försämrad livskvalitet. Denna allvarlig, kronisk lungsjukdom är utan tvekan ett stort hälsoproblem, särskilt bland barn när den utvecklas. I årtionden har vi fått höra att det inte finns botemedel eller förebyggande behandling för att förhindra att astma utvecklas i första hand. Men detta är tack och lov fel. Ytterligare en studie publicerad i år visar att antioxidanter lindrar astma. Studien undersökte vitaminerna A (karotenoider), C och i mindre utsträckning E-vitamin, kan minska risken för astma.

Den vetenskapliga studien

Bakgrundsinformation
Studien var en meta-analys, dvs en studie av flertalet tidigare stuider, som syftar till att bedöma sambandet mellan astma och intaget av vitamin A, C och E. För detta ändamål analyserades 40 studier mellan 1980 och 2007.

Resultat
Låga nivåer av vitamin C var förenade med en 12% ökad risk för astma. Brist på vitamin A kopplades också till en betydligt högre risk för astma. Dessutom hade personer med svår astma lägre plasmanivåer av vitamin E jämfört med personer med mild astma.

Slutsatser
Låga nivåer av vitamin A och C är kopplades till ökad risk för astma och väsande andning.



Referenser:
Leonardi-Bee, J. A. & all. “Association between antioxidant vitamins and asthma outcome measures: systematic review and meta-analysis.”BMJ Thorax. April, 30, 2009.

Dr Bo Nielsen kommentarer:
Astma är en allvarlig sjukdom som dödar tusentals människor varje år. Traditionell skolmedicin har inga botemedel, bara symptombehandling. En ny meta-analys (från 40 studier) visar tydligt att "lågt intag av vitamin A och C förknippas med en statistiskt signifikant ökad risk för astma och väsande andning." Med andra ord, se till att du äter en hälsosam kost med mycket grönsaker och ta tillskott med vitaminer och mineraler även vitamin A i form av karetonoider och C. Vår erfarenhet är också att tillskott med grape seed extract tillsammans med vitaminer och mineraler i rätt dos, inte bara minskar symtomen utan även kan bota kronisk astma.

Doctor's Naturals vitaminer, mineraler och Grapavin förser dig med alla ämnen du behöver i relevanta doser.

För mer information på engelska besök www.doctorsnatural.com eller ring: 08-50006608.