Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Enligt Vårdguiden har 25% av svenska barn en diagnostiserad allergi. En födoämnesallergi inträffar när ett specifikt livsmedel felaktigt triggar immunförsvaret att producera en antikropp (IgE). Nästa gång denna allergen förtärs, luktas eller berörs, bildas antikroppar redo att attackera. Denna reaktion orsakar typiska symptom på födoämnesallergi, vilka omfattar stickningar i läppar och tunga, känsla av svullen tunga och i munnen, klåda, magont, illamående, kräkningar och utslag. I sällsynta fall kan en livshotande reaktion som kallas anafylaxi förekomma. Födoämnesallergi utvecklas vanligen minuter efter kontakt med livsmedelsallergen.

Vetenskaplig studie
En färsk vetenskaplig undersökning visar att barn som tar multivitaminer tidigt kan minska risken för matallergi och allergisk sjukdom senare i livet med 39%. Däremot fann studien detta skydd bara vara effektivt om barn började ta multivitaminer under de första levnadsåren, före fyra års ålder.
Studien stöder vad vi har understrukit i flera år; för bästa skydd mot sjukdom, bör kosttillskott med vitaminer och mineraler tas vid en tidig ålder och fortsatt under hela livet, så länge maten produceras så dåligt som den görs idag och därför inte innehåller dessa basala näringsämnen i rätt mängd.

Referenser:
Marmsjo, K. & all. “Use of multivitamin supplements in relation to allergic disease in 8-year-old children.” American Journal of Clinical Nutrition. 2009.
Allergy UK: www.allergyuk.org

Dr Bo Nielsens kommentarer:
Efter att ha varit huvudtalare vid en medicinsk kurs i London nyligen, blev jag förskräckt över att höra att många allmänläkare i Storbritannien, avskräcker både gravida kvinnor och barn från att inta naturliga vitamin- och mineraltillskott. Flera studier visar att man inte bara kan minska risken för komplikationer, men också stärka skelett och tänder, förbättra IQ, stärka immunförsvaret och även förhindra att barnet utvecklar sjukdomar som astma och allergi senare i livet. En färsk undersökning visar att 96% av alla gravida kvinnor har brist på grundläggande näringsämnen, till exempel vissa vitaminer och mineraler. Andra studier, inklusive dennna, visar fördelarna med att ta kosttillskott i tidig barndom. Det kan bidra till att minska risken för många sjukdomar i framtiden. Jag anser att mina kollegor som avråder sina patienter från att ta grundläggande tillskott agerar oansvarigt och oetiskt. 

Om du är gravid bör du hjälpa ditt barn genom att ta vitaminer och mineraler, utvecklade för att täcka barnens behov. Rätt vitaminer och mineralämnen skyddar mot allergier, främjar utveckling av ben och tänder, förbättrar inlärning och koncentration och ökar immunsystemets funktion.

För mer information besök www.doctorsnatural.com eller ring 08-50006 608