Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Enligt World Health Organization (WHO) lider ca 450 miljoner människor i världen av mentala problem och siffran ökar med nuvarand moderna livsstil. En av de många aspekter av mental ohälsa är åldersrelaterad mental försämring, t ex demens. Demens påverkar oss gradvis genom förlust av mentala förmågor som minne, tankeförmåga och resonemang. Försämring av kognitiva funktioner kan vara en del av åldrandet och kan orsakas av många olika faktorer, men en färsk studie ger oss mycket goda nyheter. Vitamin D minskar åldersrelaterad psykisk nedgång på medelålders och äldre män avsevärt. 

Den vetenskapliga studien

Dennna populationbaserade, sk cross-sectional, studie utvärderade sambandet mellan vitamin D3 (25-hydroxyvitamin D (25 (OH) D) i serum och kognitiva prestationer hos medelålders och äldre europeiska män. Deltagarna bestod av 3.133 män i åldrarna 40 och 79 år. Kognitiv funktion bedömdes med hjälp av sk Rey-Osterrieth Complex Figure-test, Camden Topografiska Recognition Memory test och Digit Symbol Substitution Test. Potentiella störande faktorer, såsom depression, årstid och grad av fysisk aktivitet rensades från resultatet.

Resultat
Männen med de högsta nivåerna av D-vitamin i kroppen hade betydligt bättre testresultat som mätte hastighet vid uppmärksamhet och informationsbehandling.

Slutsats
Låga nivåer av D-vitamin är kopplade till sämre mental prestationsförmåga hos medelålders och äldre män.

Dina källor till vitamin D
Den enklaste och bästa källan till D-vitamin är solljus. D-vitamin bildas i kroppen vid solexponering. Men för att kroppen ska kunna producera tillräckliga nivåer, skulle man behöva ligga ute i solen - med så mycket hud exponerad som möjligt -  20 till 30 minuter varje dag. Ärligt talat; hur många av oss har turen att kunna göra det varenda dag på året även om man skulle bo i ett varmt land? Man kan också äta livsmedel med D-vitamin, som fet fisk, ägg och mejeriprodukter. Återigen, mängde D-vitamin man får från maten är minimal eftersom det inte är troligt att du äter fet fisk varje dag och många livsmedel förlora dessutom mycket av vitaminet vid bearbetning.

Vad är den bästa lösningen?
De flesta forskare är eniga om att för att uppnå sunda nivåer behöver man ta tillskott med D3. De flesta forskare är också överens om att man bör ha ett intag av minst 2000 IE D-vitamin per dag, för att minska risken för åldersrelaterad mental nedgång och allmän hälsa. Tillskott med en naturlig form av D-vitamin (vitamin D3) är viktigt. Vitamin D3 är den biologiskt aktiva formen och den form som uteslutande användes i studien (25-hydroxyvitamin D (25 (OH) D).

Referenser:
Lee, D.M. & all. “Association between 25-hydroxyvitamin D levels and cognitive performance in middle-aged and older European men.” Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry.” May, 2009.


Dr Bo Nielsen kommentarer:
Som anges i artikeln, är det inte möjligt, för de flesta av oss som lever på norra halvklotet, att få tillräckligt med sol för att producera tillräckliga mängder av denna viktiga vitamin. Det är också allmänt vedertaget i det internationella forskarsamhället att vi bör ha ett intag av minst 2000 IE D-vitamin om dagen för att undvika onödig kronisk sjukdom och till och med för tidig död. Idag vet vi att risken att utveckla hundratals sjukdomar verkar vara relaterade till kroppens mängd av vitamin D3. Ett enkelt och billigt sätt att uppnå en sådan hälsosam dosering är genom att ta ett dagligt kvalitativt tillskott som innehåller minst 2.000 IE av vitamin D3. (Se tidigare nyhetsmail och nyhetsbrev för mer information om betydelsen av vitamin D3).

Vitamin D3 är en av de viktigaste vitaminerna om man vill hålla sig frisk, men bör som allt annat tas i rätt form (D3) och dos.

Doctor's Natural Vitaminer kombinerat med OsteoPro-D förser dig med 2.000 + IE av den aktiva formen av vitamin D (vitamin D3).

För mer information på engelska se  www.doctorsnatural.co.uk eller ring:
08- 5000 6608, vardagar mellan 9-15-13.00.