Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Vi alla frossar i oss under jul vilket kan ställa till en rad problem som ökade blodfetter. Valnötter kan hjälpa till att skydda vårt hjärt- och kärlsystem, vilket är särskilt bra efter fettrik måltid.

Valnötter är goda källor till många vitaminer, mineraler och aminosyror, men de är mest kända för sitt innehåll av omega-3 fettsyror (det slag som också finns i fiskolja). Bara 26 gram valnötter innehåller över 90% av det dagliga behovet av omega-3 fettsyror. Valnötter har också höga halter av mangan, koppar och tryptofan, en kemikalie som bekämpar depression, aggression och reglerar sömn. Ellagsyra, en antioxidantförening som gynnar immunförsvaret och kan ge skydd mot cancer, kan också hittas i valnötter. Så vad kan alla dessa näringsämnen göra för hälsan?

Valnötter minskar risken för hjärtsjukdomar med 37%
En studie som publicerades i British Journal of Nutrition visade att intag av valnötter minst fyra gånger i veckan leder till en 37% minskad risk för koronar hjärtsjukdom. Detta är troligen på grund av omega-3 innehållet i valnötter, som hindrar oregelbunden hjärtrytm och blodpropp. En annan studie publicerad i Journal of Nutrition upptäckte att regelbunden konsumtion av valnötter leder till sänkta nivåer av C-reaktivt protein (CRP), en markör för inflammation som associeras med hjärtsjukdom och ateroskleros (åderförkalkning).

Varför diabetiker bör äta mer valnötter
Detta är särskilt goda nyheter för diabetiker, enligt en studie presenterad i tidskriften Diabetes Care. Diabetes leder ofta till kardiovaskulära komplikationer, men intag av valnötter regelbundet förbättrar funktionen av blodkärlens innerväggar (endotelet). Vad som är ännu bättre nyhet för diabetiker, är att valnötter ger lägre blodsockernivå, vilket gör dem till en idealisk mellanmål för diabetiker. Eller varför inte dra ned på kött och äta mer valnötter till i måltider. Köp en bra veggo kokbok för inspiration!

Valnötter och dina artärer
Valnötter har höga nivåer av L-arginin, en aminosyra som bland annat hjälper till att hålla innerdelen av blodkärlen släta och mjuka, vilket ökar blodflödet. En studie som publicerades i Journal of the American College of Cardiology påvisade att nötter skyddar artärerna även efter en fettrik måltid. Valnötter i samband med en fettrik måltid associerades med en 24% ökning av blodflödet (flow-mediated dilatation). En annan studie i Journal of Nutrition visade att valnötter leder till sänkta nivåer av ICAM-1 (inter-cellular adhesion molecule 1), VCAM-1 (vascular cell adhesion molecule-1) och E-selectin. Dessa molekyler spelar alla en roll i att få kolesterol att fastna på artärernas väggar och bilda åderförkalkning. Valnötter motverkar alltså detta.

Valnötter och kolesterol
Sist men inte misnt har ett flertal vetenskapliga studier även kopplat intag av valnötter till ett förbättrat förhållande mellan HDL (goda) och LDL (ohälsosamma kolesterolet). En studie fann att enbart 28 gram valnötter per dag resulterade i en 10% minskning av LDL-kolesterol. Det är ofta bättre än många läkemedel och helt utan biverkningar!

Referenser:
Ma, Y. & all. “Effects of walnut consumption on endothelial function in type 2 diabetics: a randomized, controlled, cross-over trial.” Diabetes Care. October 2009.
Blomhoff, R. & all. “Health benefits of nuts: potential role of antioxidants.” British Journal of Nutrition. November 2006.
Cortes, B. & all. “Acute effects of high-fat meals enriched with walnuts or olive oil on postprandial endothelial function.” Journal of the American College of Cardiology. October 2006.
Kelly, J.R. Jr. & all. “Nuts and coronary heart disease: an epidemiological perspective.” British Journal of Nutrition. November 2006.
Tapsell, L.C. & all. “Including walnuts in a low-fat/modified-fat diet improves HDL cholesterol to total cholesterol ratios in patients with type 2 diabetes.” Diabetes Care. December 2004.
Feldman, E. & all. “The scientific evidence for a beneficial health relationship between walnuts and coronary heart disease.” The Journal of Nutrition. 2002.
The World’s healthiest foods:www.whfoods.com