Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Fetma har fyrdubblats på bara de senaste 25 åren, hävdar engelska National Health Service (NHS). Idag är två av tre vuxna i EU kraftigt överviktiga eller feta, men fetma är inte exklusivt för vuxna. Barnfetma har tredubblats de senaste 20 åren. 10% av sexåringar och 17% av 15-åringar har idag diagnosen kliniskt överviktiga. Ett stillasittande liv framför dator eller TV, samt intag av onyttig mat och dryck med socker, syntetiska sötningsmedel och andra tillsatser, mättade fetter och transfetter, istället för vatten, grönsaker och frukt, är uteslutande det största problemet till övervikt och sjukdom hos barn och ungdomar.

Fetma (obesitas) innebär ett BMI (Body Mass Index) på 30 eller mer, ökar risken för många sjukdomar, däribland diabetes, hjärtsjukdom, högt blodtryck, stroke, artros, barnlöshet, depression och cancer. Enligt National Audit Office, är fetma ansvarigt för 18 miljoner sjukdagar och 30.000 dödsfall per år bara i Storbritannien.

Fytoämnen mot fetma
En studie som nyligen publicerades i Journal of Human Nutrition and Dietetics visar att fytonäringsämnena skyddar mot fetma och kroniska sjukdomar. Fytonäringsämnen, även kallade fytokemikalier, är naturliga växtföreningar som har sjukdomsförebyggande egenskaper. I studien undersöktes specifikt betakaroten (morötter, squash), lykopen (tomater), isoflavoner (soja), antocyaniner (druvor), och allin (vitlök). Ett växtkemiskt index (PI) - förhållandet mellan kalorier från fytonäringsrika livsmedel och totala dagliga kaloriintaget - används för att bedöma huruvida fytonäringsämnen haft en effekt på fetma, oxidativ stress och inflammation. Som du kanske redan vet, är fetma och andra riskfaktorer, såsom hjärtsjukdom och diabetes, relaterat till hög oxidativ stress och inflammation.

Forskningsresultat
Forskarna fann att personer med kraftig övervikt och fetma har ett lägre intag av fytonäringsämnen (låg PI) jämfört med normalviktiga vuxna, vilket leder till högre nivåer av oxidativ stress och inflammation. Ett lågt PI är också kopplat till årlig viktökning.

Fytonäringsämnen har potenta antioxidativa och anti-inflammatoriska egenskaper och på detta sätt kan de motverka oxidativ stress och inflammation vilket bidrar till att förebygga övervikt, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, artros och andra kroniska sjukdomar.

Referenser:
Vincent, H.K. & all. “Relationship of the dietary phytochemical index to weight gain, oxidative stress and inflammation in overweight young adults.” Journal of Human Nutrition and Dietetics.” 2009.
National Health Service (NHS): www.nhs.uk
National Audit Office: www.nao.org.uk

Dr Bo Nielsen kommentarer:
Fetma och relaterade sjukdomar är ett snabbt växande hälsoproblem i större delen av västvärlden. Vi vet alla att en förändring av matvanor och brist på motion är viktiga bidragande faktorer. Denna studie tyder på att ökat intag av fytonäringsämnen kan hjälpa till att skydda mot många av de fetmarelaterade sjukdomarna och kan även hjälpa överviktiga att gå ner i vikt. Många överviktiga, speciellt barn, har mycket svårt att börja äta grönsaker istället för den vanliga onyttig maten. Ett enkelt sätt att få i sig fytonäringsämnen är att ta kosttillskott med fytoämnen. Den idealiska livsstilsförändringen är dock att öka sin fysisk aktivitet, äta sunt och ta högkvalitativa kosttillskott.

Se till att du får tillräckligt med fytonäringsämnen från frukt och grönsaker varje dag - ta Doctor's Natural Phyto-Synergy, som innehåller lykopen och Grapavin, som innehåller grape seed extract (antocyaniner).

För mer information på engelska besök www.doctorsnatural.com eller ring 08-5000 6608.