Medicinsk fackperson:
Lösenord:

Konstgjorda sötningsmedel är ofta "gömda" i produkter. Det handlar inte bara om de sötningsmedel man använder till te, kaffe eller läskedrycker. Artificiella sötningsmedel används ofta i bearbetade livsmedel där man minst anar det, t ex skinka, påläggsmat, glass, sirap, marmelad, kex, fruktjuicer, såser, salladsdressing, bröd, chips...listan kan göras lång.

Här är bara några av de konstgjorda sötningsmedel att undvika; sackarin, aspartam, sukralos, sorbitol, xylitol, HCFC, även kallade isoglukos eller glukos- och fruktossirap, acesulfamkalium, neotam och många, många fler. Se flesta har E-nummer på E 900-serien.

Fruktos innehåller sötningsmedel kopplade till metabolt syndrom
En studie som publicerades i höst har tydligt visat kopplingen mellan konsumtionen av konstgjorda fruktossötningsmedel, såsom HCFC (high fructose corn syrup) och isoglukos till ökad risk för metabolt syndrom. Omkring 15% av européerna har metabolt syndrom, dvs olika  hälsoproblem som ökar risken för hjärtsjukdomar, typ 2-diabetes och stroke. Dessa hälsoproblem omfattar övervikt, bukfett, högt kolesterol och triglycerider, högt blodtryck samt insulinresistens eller glukosintolerans.

Studien fann att även en måttlig konsumtion av livsmedel och drycker innehållande sötningsmedel ledde till förändringar i lever- och fettmetabolism, som inleder till metabolt syndrom. Dessutom fanns ett samband mellan konsumtionen av sötningsmedel och ökade nivåer av leverenzymet alaninaminotransferas. Ökade nivåer av detta enzym visar på leversjukdom. Intag av fruktos leder också till högre kolesterol och triglycerider.

HCFC ger ökat blodtryck
En annan studie som publicerades denna månad fann ett samband mellan fruktosintag och ökad risk att utveckla högt blodtryck. Människor som konsumerar mer än 74 gram fruktos per dag - vilket motsvarar 2,5 läskedrycker på 30 ml, per dag - hade 28%, 36% respektive 87% högre risk för blodtrycksnivåerna 135/85, 140/90 och 160/100 mmHg. Ett normalt blodtryck, enligt många medicinska institutioner, ligger under 120/80 mmHg.

Aspartam ökar risken för cancer
En studie från 2005 kopplade aspartam till olika typer av lymfom och leukemi. Det har också visats att aspartam ökar risken att utveckla hjärntumör.

Naturliga alternativ
Om du har sötsug men inte vill riskera din hälsa, försök då ersätta raffinerat socker och konstgjorda sötningsmedel med nyttiga, naturligt söta alternativ, tex honung, agave, stevia, söt frukt som banan och färskpressad fruktjuice som äpple.

Referenser:
Figlewicz. D.P. & all. “Effect of moderate intake of sweeteners on metabolic health in the rat.” Physiology and Behavior. 2009.
Jalal, D. & all. “High fructose corn syrup: a recipe for hypertension: elevated dietary fructose linked to high blood pressure.” The American Society of Nephrology. October, 2009.
Soffritti, M. & all. “Aspartame induces lymphomas and leukaemias in rats.” European Journal of Oncology. Vol. 10. 2005.